Limburgse handbaldagen logo

DE TOEKOMST VAN DE LHD: AFL. 5: DE SFEER

De Limburgse Handbal Dagen (LHD) bestaan dit jaar 30 jaar. Ondanks de euforie van het bereiken van deze mijlpaal, zijn er ook grote zorgen over de toekomst. In deze serie ‘LHD 2.0’ belichten we de dilemma’s waarmee de organisatie worstelt aan de hand van de resultaten van een grote publieksenquête, waarin 500 toeschouwers hun mening gaven over zaken als de keuze van de teams en de hal, de sfeer en het prijsbeleid.

 

Vandaag afl. 5: De sfeer

 

Vroeger was alles beter. Het is een zinnetje dat te pas en te onpas, vaak terecht en dikwijls ook onterecht, gehoord wordt in allerhande discussies. Als het gaat om de sfeerbeleving tijdens de Limburgse Handbal Dagen wordt vaak gezegd dat de ambiance de laatste jaren flink minder is geworden. En daar hoeft ook de organisatie niet omheen te draaien: het is inderdaad niet meer wat het vroeger was.

 

Wie in de jaren ’90 naar Glanerbrook kwam, deed er goed aan om een t-shirt aan te trekken. Hartje winter of niet, in de sporthal ging je kapot van de warmte. Want die hal zat tot aan de nok toe vol. De knusse sfeer is -net als de de komst van aansprekende ploegen- voor veel bezoekers hetgeen de LHD onderscheidt van een reguliere handbalwedstrijd. Voor (gepensioneerde) handballers was het ook een weerzien met oude bekenden. Hal 2 van Glanerbrook was sfeervol omgebouwd tot VIP-paviljoen en op het podium stond een leuke band tijdens de afsluitende feestavond. Vaak werd het speelveld tussen de wedstrijden door vrijgemaakt voor bijzondere muzikale acts en de dj zette de toon bij de spelonderbrekingen.

Een heleboel elementen zijn er nog altijd: de feestavond, de dj, de pauze-acts en het VIP-paviljoen.

 

Wat er niet meer is, is de intieme hal, de vele oud-handballers die de LHD als een reünie koesterden en de ambiance op de tribune. Die drie elementen hangen met elkaar samen. Volgens velen is de grote Fitland-hal de voornaamste boosdoener. Alhoewel er niet minder toeschouwers dan in Glanerbrook in de grotere Fitland-hal zitten, zie je de lege plekken. De harde banken vormen een ergernis en dus is iedereen blij als -ie tussendoor de hal even kan verlaten, in plaats van te genieten van clinics of muziekoptredens. Bovendien lijkt het alsof het publiek door de jaren heen is verworden tot wat smalend ‘Ajax-publiek’ wordt genoemd: mensen die wat zuiniger zijn met hun uitbundigheid en enkel klappen bij hoogtepunten. En dat ondanks de ‘linkerhand omhoog, rechterhand omhoog’-deuntjes van de dj.

De feestvreugde wordt bovendien getemperd door allerlei randzaken, zoals de prijs van een consumptie en parkeerperikelen. Dit zijn overigens facetten waarop de organisatie geen invloed heeft. En ook de inborst van het publiek kun je natuurlijk niet heel erg veranderen.

 

Toch is de sfeerbeleving misschien wel het belangrijkste thema tijdens de vergaderingen van de toernooicommissie. We willen de ambiance een flinke boost geven. Want alhoewel er de afgelopen jaren niet noemenswaardig is beknibbeld op het entertainmentgehalte, willen we dit jaar budget vrij spelen om hier toch een extra impuls aan te geven. Sterker nog, dit thema weerklinkt ook heel helder in de discussie over de speellokatie. Maar daarover in een volgende aflevering van deze serie artikelen meer.

 

Als het om sfeerbeleving gaat, kun je vaak al met kleine ingrepen een verschil maken. Muziekkeuze van de dj, een terugkeer van de aloude ‘klapwaaiers’, gekleurde led-sticks voor het publiek en nog meer aankleding van de hal. Inmiddels is er binnen de organisatie een clubje geformeerd dat zich met name wil toeleggen op sfeeracties. Een toverwoord hierin zal ‘interactie’ zijn. Zo denken we aan kleine spelelementen waarin het publiek fysiek betrokken wordt. Denk maar eens aan het zogenoemde ‘Golden Shot’ dat we kennen van het basketbal, waarbij iemand uit het publiek vanaf de middenlijn moet proberen de bal door de basket te gooien (soms zelfs geblinddoekt).

Daarnaast maakt de digitale revolutie het gemakkelijker om via internet betrokken te worden bij bijvoorbeeld de verkiezing van de Man of the Match. De aanwezigheid van tv-camera’s maakt het ook mogelijk om de immer vermakelijke ‘kiss-cam’ te introduceren (of een variant hierop).

Wat we precies allemaal gaan doen, weten we nog niet. Maar gaat u er maar vanuit dat het publiek nog meer dan voorheen een rol krijgt tijdens de LHD. Ook denken we na over vernieuwingen in de opzet van de teampresentatie voorafgaand aan de wedstrijd en overwegen we een soort persconferentie na afloop (wederom met ruimte voor publieksvragen).

De afgelopen jaren is na elke wedstrijd een shoot-out-competitie opgezet. Dit was bedoeld ter vermaak van de toeschouwers, maar omdat de winnaar een bonuspunt kon verdienen voor het toernooi, gingen team hier heel serieus mee om. En dat ging weer ten koste van de creativiteit bij het nemen van de shoot-out. Terwijl we juist een soort ‘trickshow’ beoogden. Daarom zal de shootout serie straks losstaan van het reguliere toernooi en een aparte gimmick worden, waarbij de spectaculairste acties worden beloond. En u bepaalt natuurlijk wie wint.

 

Bovengenoemde initiatieven zijn relatief gemakkelijk te implementeren en zijn ook niet erg duur. Want de factor budget blijft een heikele. De LHD moet namelijk alle zeilen bijzetten om elke editie financieel gedraaid te krijgen. We zoeken daarom nadrukkelijk naar sfeeracties waaraan sponsoren hun naam willen verbinden. In ruil voor veel aandacht voor de sponsor, komt er geld binnen dat gebruikt wordt om nog meer sfeerverhogende maatregelen te nemen. Zo is een belangrijke wens van de organisatie om het speelveld helemaal uit te lichten, zodat de kille tl-buizen in de hal niet gebruikt hoeven te worden en het publiek ietwat in het donker zit. Dit geeft een enorm sfeervol effect, maar helaas kost dit uitlichten van de hal klauwen met geld. Ook hoog op het verlanglijstje: een ledscherm waarop veel video, entertainment, publieksacties en sponsorboodschappen getoond kunnen worden. De gebruiksmogelijkheden van zo’n scherm zijn eindeloos. Toch moeten we op dit moment al die wilde plannen in de ijskast zetten totdat er een geldschieter is gevonden (u misschien?).

 

Ook uit de recent gehouden publieksenquête blijkt dat de ambiance wel een impuls kan gebruiken. Veel van de ondervraagden vinden dat de sfeer de laatste jaren minder is geworden. Het feit dat de gemiddelde bezoeker ofwel relatief jong is (tussen de 15 en de 30) of anderzijds juist al wat grijzend (45+), maakt het voor de organisatie lastig om te bepalen welk beeld deze doelgroepen van sfeer hebben. Immers, waar de ene groep vermoedelijk graag wat housemuziek in de hal hoort, is dit voor andere een reden om even naar het toilet te gaan. Bovendien -en dat vinden we toch wel opmerkelijk- geeft het gros van de bezoekers aan dat een feestavond, pauze-artiesten en clinics voor hen niet zo heel belangrijk zijn. Men komt voor de wedstrijden, zo lijkt de redenering. Toch vinden we het belangrijk dat er rondom de wedstrijden nog andere vormen van vertier zijn. We zullen wel naar de geënquêteerden luisteren als het gaat om de concrete invulling.

 

Nog een ander ding waar we ons over verwonderen is de afwezigheid van veel oud-handballers, van wie er velen ooit zelf op de LHD hebben gespeeld hebben. Ergens door de jaren heen zijn we die een beetje kwijtgeraakt. En we weten niet goed waarom. We vinden het evenwel heel jammer, zeker omdat zij bij het erfgoed van de LHD horen. Bovendien denken we dat deze oud-coryfeeën het nog altijd leuk zouden vinden om voormalige teamgenoten te treffen. We spelen daarom met allerlei gedachten om juist deze doelgroep meer bij het toernooi te betrekken. Mogelijk kunnen we een reünie op poten zetten, al dan niet in combinatie met een All Star-wedstrijd.

 

Maar wij laten ons vooral leiden door wat ú graag zou willen. Dus mochten er fans, (oud-)spelers of vrijwilligers zijn die een leuk idee hebben dat sfeerverhogend werkt, schroom niet om je idee door te geven. Of het nu gaat om de aankleding van de hal, het entertainment of publieksacties: alle suggesties zijn welkom.

 

Marcel Penders

Pers & PR LHD

 

Reacties zijn altijd welkom! Laat je reactie hier achter of stuur een persoonlijk bericht. Mailen kan ook: pers@lhd.nl.

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht